lördag 25 juni 2011

har du en svårlastad häst?

min häst var jätte svår att lasta. de tog 40 min VARJE GÅNG jag skulle få på henne på transporten.
tänkte ge lite tips på vad man kan göra.
har hästen ingen respekt för dig?
träna frihetsdressyr några gånger så ska de bli bättre sen!

börja med att
använda kraft foder som lockbete,och ta de steg för steg. i början kan du ge hästen kraft bara av att den rör rampen, när den alltid går på rampen med 2 ben så kan du försöka komma längre in i transporten så att hästan står med 4 ben på rampen, och då får den mer kraft.
tänk på att hästan måste ALLTID tycka de är kul att gå in i transporten.
kom ihåg att sluta när det går som bäst!
sätt upp ett mål med varje lastträning och direkt när du nått de målet ska du sluta och ha kvar de målet kanske 3 dagar innan du sätter högre mål!
Kom också ihåg att berömma hästen kycket när den gör rätt och att den lyssnar på dig!

blir du arg och stressad kommer de bara gå sämre, för hästen känner av de och blir då också stressad och vet inte vad den ska göra och krånglar bara ännu mera!
jag vet hur de är att ha brottom till tränin/tävling/hemmet, men man måste faktiskt låta de ta den tid de tar. börja mycket tidigare istället och ta det lugnt.

vill du ha fler tips eller att jag ska förklara mera så skriv en kommentar!


5 kommentarer:

  1. SV; Är bara att skicka in! :D

    SvaraRadera
  2. Tävling på bloggen om en valfri header som görs på beställning av den som vinner. Passa på!

    http://lisalalarsson.blogg.se/2011/june/tavling.html

    SvaraRadera
  3. Sv:Ja det skulle vara jätte snällt! :D

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack vad snällt! Men hur många bilder ska jag ladda upp?? :D

    SvaraRadera